• Piątek, 27 listopada 2020

Ergonomia fotela wyjaśniona


Mogą Państwo być świadomi lub nie zdawać sobie sprawy z poważnych konsekwencji zdrowotnych długotrwałego siedzenia i dlaczego jest to powód do niepokoju dla nas wszystkich, którzy spędzają ponad 30 godzin siedząc przy naszych biurkach w każdym tygodniu.

Siadanie powoduje szereg napięć w naszym organizmie, zwłaszcza w kręgosłupie, co ostatnio zaczęło być bardziej zauważane przez pracowników służby zdrowia i jest główną przyczyną nagłego rozkwitu ergonomicznych krzeseł biurowych.

Co oznacza termin "Ergonomiczny"?
Ergonomia to nauka, znana również jako inżynieria człowieka lub biotechnologia.  Dyscyplina ta polega na badaniu, w jaki sposób można projektować i/lub układać przedmioty, aby jak najlepiej uzupełniały łatwą i bezpieczną interakcję między ludźmi.

Ergonomiczne krzesło, na przykład, to krzesło, które zostało zaprojektowane tak, aby jak najlepiej podtrzymywać ludzkie ciało, uwzględniając takie względy jak postawa, komfort, wsparcie i zdrowie.

Ergonomiczne fotele biurowe

Co czyni krzesło "Ergonomicznym"?
Ergonomiczne krzesła biurowe posiadają szereg funkcji mających na celu poprawę postawy ciała i zapewnienie odpowiedniego podparcia, ale wykonują tylko połowę pracy - aby naprawdę poczuć korzyści płynące z ergonomicznego krzesła, należy najpierw nauczyć się jak prawidłowo siedzieć:

  • Trzymaj ramię z dala od ekranu swojego komputera. Idealnie byłoby, gdyby górna część monitora była na równi z twoimi oczami.
  • Usiądź prosto i unikaj osuwania się. Szyja powinna być w pozycji zrelaksowanej i neutralnej.
  •  Trzymaj ręce równolegle do podłogi.
  •  Siadaj z obiema stopami płasko na podłodze i unikaj krzyżowania nóg. Ma to na celu umożliwienie prawidłowego krążenia krwi w nogach.
  • Dobry, ergonomiczny fotel będzie regulowany, aby umożliwić lepszą kontrolę i dostosować ustawienia do indywidualnych potrzeb. Regulacja jest szczególnie ważna, jeśli kupujesz krzesła, które będą używane przez różnych użytkowników. Jeśli kupujesz krzesło do biura domowego, lub specjalnie dla jednej osoby, rozważyć wykorzystanie ich wymiary ciała dla większego "pasuje".


Ergonomiczne cechy krzesła

1. Wysokość siedzenia

Optymalna wysokość siedziska powinna pozwalać na ułożenie stóp płasko na podłodze, dlatego wybór krzesła z regulowaną wysokością siedziska jest niezbędny, ponieważ każdy jest inny. Co więcej, przy większości blatów roboczych pozostających na stałej wysokości, ważne jest, aby wysokość siedziska mogła być zmieniana. Wysokość siedziska, która wynosi od 16 do 21 cali od podłogi, powinna być odpowiednia dla większości osób.


2. Szerokość i głębokość siedzeń
Odpowiednia głębokość siedziska powinna wynosić od 2 do 4 cali pomiędzy krawędzią siedziska a oparciem kolan. Jeżeli siedzisko znajduje się zbyt daleko do przodu, może powodować nadmierny nacisk z tyłu kolan.


3. Przechylenie siedzenia
Dobre, ergonomiczne krzesła pozwolą na pochylenie się siedziska, co pozwoli na prawidłowe ustawienie miednicy. Przechylenie miednicy przedniej to problem z postawą, który dotyczy prawie każdego, kto dużo siedzi, dlatego ważne jest, aby podczas siedzenia utrzymać miednicę w neutralnej pozycji, z kątami 80 stopni na biodrach, kolanach i kostkach.


4. Podparcie lędźwiowe oparcia
Odnosi się to do podparcia dolnej części pleców i jest istotną cechą ergonomicznego krzesła. Ergonomiczne krzesła wspierają naturalny kształt "S" kręgosłupa, co zapobiega jego opadaniu i zmniejsza obciążenie kręgosłupa i miednicy. Regulowane oparcie pozwala użytkownikom na dopasowanie krzywizny w krześle do krzywizny kręgosłupa, co zapewnia optymalne podparcie.


5. Oparcie opiera się na plecach
Regulowane oparcie pozwala na lepsze dopasowanie pozycji do potrzeb użytkownika, ponieważ może ono przesuwać oparcie, aby bardziej precyzyjnie wspierało jego naturalną pozycję kręgosłupa. Korzystanie z tej funkcji przez cały dzień pozwala na odciążenie oparcia od górnej części ciała, zmniejszając tym samym nacisk na dyski i mięśnie kręgosłupa.


6. Podstawka
Obrotowy, ergonomiczny fotel pomaga użytkownikom w manewrowaniu, ułatwiając dotarcie do różnych punktów biurka bez nadmiernego obciążania.


7. Podłokietniki
Podłokietniki pomagają zmniejszyć napięcie w górnej części ciała i umożliwiają odprężenie ramion. Nie należy jednak używać podłokietników podczas pisania, ponieważ ograniczają one ogólny ruch ramion, co z kolei zwiększa ruch nadgarstków, prowadząc do obciążenia mięśni przedramienia.


8. Zagłówek
Wspiera tył głowy i górną część szyi, zmniejszając napięcie w ramionach i górnej części tułowia.


9. Materiały
Dobre, ergonomiczne krzesło wykonane jest z komfortowych materiałów. Materiał ten nie powinien powodować pocenia się pleców użytkownika. Jednakże, użyte materiały będą zależały od budżetu; wysokiej klasy ergonomiczne krzesła będą wykonane ze skóry lub aksamitu.


10. Koła
Jeśli Twoje krzesło będzie używane na twardej powierzchni, znajdź krzesło z miękkimi gumowymi kółkami. Jeśli Twoje miejsce pracy/gospodarstwo domowe jest wykładziną dywanową, wybierz twarde kółka, które pomogą Ci lepiej się poruszać.