• Piątek, 27 listopada 2020

Po co Ci ergonomiczna myszka?


Używanie myszy może prowadzić do różnych bólów i naprężeń w nadgarstkach i rękach, zwykle określanych jako zaburzenia mięśniowo-szkieletowe (MSD). Do schorzeń układu mięśniowo-szkieletowego zalicza się urazy wynikające z powtarzających się napięć (RSI), mrowienie lub zdrętwienie palców, łokieć tenisowy, zespół cieśni karpiówki oraz bóle rąk.

Ergonomiczne myszy zostały zaprojektowane tak, aby utrzymać dłoń w neutralnej pozycji spoczynkowej w celu zmniejszenia obciążenia organizmu. Postawa ta odnosi się do położenia stawów mięśniowych w przedramieniu, nadgarstku i palcach.

Podobnie jak w naszym podwójnym słupku obudowy, naturalną pozycją odpoczynku dłoni są dłonie skierowane do siebie, palce wskazujące na podłogę. Wen używając myszki, chcesz utrzymać tę neutralną pozycję tak bardzo jak to tylko możliwe.

Większość myszy została zaprojektowana tak, aby dłoń znajdowała się w kierunku podłogi, z kciukiem i palcem wskazującym po obu stronach myszy. Oznacza to, że przedramię jest skręcone, a nie pozostawione w neutralnej pozycji, co zapobiega ergonomicznym obciążeniom.

Myszy do laptopów zmuszają do skręcania przedramienia przed ciałem, co może prowadzić do uszczypnięcia nerwów. Większość użytkowników laptopów odczuwa z tego powodu ból lub odrętwienie palców i przedramion.  Najlepszym rozwiązaniem tego problemu jest użycie zewnętrznej myszy lub zastosowanie tacy wystarczająco dużej, aby trzymać laptopa i mysz obok siebie.

Obecnie myszy zewnętrzne oferowane są z różnymi uchwytami oraz kilkoma kształtami i rozmiarami, aby lepiej dopasować je do unikalnego rozmiaru dłoni użytkownika. Najlepszym sposobem na znalezienie idealnej myszy dla Ciebie jest wypróbowanie różnych myszy, aby sprawdzić, która z nich najlepiej pasuje do naturalnej pozycji spoczynkowej Twojej dłoni.

Pionowe myszy idealnie nadają się do trzymania przedramienia prosto, ponieważ kładą kciuk po jednej stronie myszy, a palce po drugiej, tak aby palec znajdował się najbliżej podłogi. Ta pozycja jest podobna do tego, w jaki sposób możesz zaoferować dłoń do uścisku dłoni.

Myszy trackballowe pozwalają na poruszanie kursorem bez ruszania ramieniem. Pomaga to zapobiegać powtarzającym się urazom związanym z nadwyrężeniem poprzez unikanie powtarzających się ruchów. Uzyskanie rzeźbionej myszy trackball, takiej jak ta poniżej, zapewni również, że dłoń będzie spoczywać w pozycji częściowo pionowej, tak aby przedramię nie było skręcone.

Znalezienie myszki do ręki bez dominacji może pomóc zredukować RSI. Możesz na przemian używać drugiej ręki w stosunku do myszy, aby zdjąć nacisk z dominującej ręki. Częste przerwy i przełączanie pozycji są najprostszymi ergonomicznymi rozwiązaniami pozwalającymi uniknąć naprężeń.

W większości przypadków przy łamaniu nowej myszy potrzebny jest krótki okres dostosowawczy. Trening rąk i palców w zakresie prawidłowego używania myszy może trwać kilka dni lub tygodni.

Trzymanie myszki blisko klawiatury może również pomóc zmniejszyć naprężenia, zmniejszając odległość, na jaką trzeba sięgnąć, aby użyć myszy. Idealnym rozwiązaniem jest umieszczenie na tyle dużej tacy na klawiaturę, aby pomieścić mysz i klawiaturę, lub oddzielnej tacy umieszczonej obok klawiatury.