• Niedziela, 6 października 2024

Rozpoznanie ukrytych niebezpieczeństw: BHP w biurze

Upadki są najczęstszym źródłem urazów w biurze, chociaż pracownicy również doznają urazów w wyniku uderzenia lub o przedmioty oraz urazów ergonomicznych.

Niektóre proste zmiany w miejscu pracy mogą być skuteczne w eliminowaniu zagrożeń i zmniejszaniu liczby urazów.
Interwencje administracyjne, takie jak zaplanowane przejścia i ustanowienie formalnego systemu sprawozdawczości, mogą pomóc w ochronie pracowników w środowisku biurowym.
Jest dość oczywiste, że zagrożenia dla bezpieczeństwa i zdrowia mogą występować na stanowiskach pracy wypełnionych ciężkimi maszynami i sprzętem, gdzie pracownicy często muszą wykonywać uciążliwą pracę fizyczną.

Praca, w której większość zadań jest wykonywana na krześle w klimatyzowanym budynku biurowym, wydaje się mniej niebezpieczna. Jednak w otoczeniu biurowym może pojawić się zaskakująca liczba zagrożeń.

Według danych Biura Statystyki Pracy, w 2008 r. 80 410 pracowników sektora prywatnego i administracyjnego doznało obrażeń ciała w trakcie pracy. Wielu z tych urazów można było uniknąć, gdyby pracownicy lub przełożeni dostrzegli zagrożenia i wprowadzili proste modyfikacje w miejscu pracy, aby pomóc w ich ograniczeniu.

Oto 12 kroków, które możesz podjąć, aby zmniejszyć ryzyko urazów wśród pracowników Twojego biura.

Poślizgnięcia, potknięcia i upadki, najczęstszy rodzaj urazu biurowego, w 2008 r., według BLS, odłożono na bok 25.790 pracowników. Do powstawania tych urazów przyczynia się kilka zagrożeń, chociaż większość z nich można znacznie ograniczyć, często poprzez podnoszenie świadomości pracowników. 

1
Trzymaj się z dala od bałaganu
Pudełka, pliki i różne przedmioty ułożone w chodnikach mogą stwarzać zagrożenie potknięciem się, zgodnie z OSHA. Należy upewnić się, że wszystkie materiały są bezpiecznie przechowywane w odpowiednim miejscu, aby zapobiec gromadzeniu się bałaganu w chodnikach. Ponadto, oprócz stwarzania zagrożenia elektrycznego, naciąganie sznurków w chodnikach lub pod dywanami stwarza niebezpieczeństwo potknięcia się, dlatego też należy upewnić się, że wszystkie sznurki są odpowiednio zabezpieczone i zakryte. 

2
Uważaj na wysokościach
Stanie na krzesłach - w szczególności na krzesłach biurowych na kółkach - stanowi poważne zagrożenie upadkiem. Pracownicy, którzy muszą dotrzeć do czegoś na podwyższonej wysokości, powinni korzystać z drabinki. Amerykański Instytut Drabiny z siedzibą w Chicago przestrzega, że drabiny muszą być w pełni otwarte i umieszczone na równym, twardym podłożu. Pracownicy nie powinni nigdy wspinać się wyżej niż na najwyższy bezpieczny poziom stojący.  

3
Utrzymanie jasnej linii widzenia
Pracownicy mogą zderzyć się podczas wykonywania skrętów w korytarzach i wokół ślepych narożników lub ścian kabin. Krajowa Rada Bezpieczeństwa sugeruje zainstalowanie wypukłych luster na skrzyżowaniach, aby ograniczyć liczbę kolizji. Jeżeli pracownicy widzą, kto idzie za rogiem, kolizje są mniej prawdopodobne.   

4
Uzyskać przyczepność
Wykładziny dywanowe i inne powierzchnie odporne na poślizg mogą służyć do ograniczenia liczby upadków. Marmur lub dachówka mogą stać się bardzo śliskie - szczególnie gdy są mokre, według danych Narodowej Rady Bezpieczeństwa. Układanie dywanów może być szczególnie pomocne przy wejściach, gdzie pracownicy mogą wchodzić z butami mokrymi od deszczu lub śniegu. 

5
Zamknij szufladę
Szafy na akta ze zbyt dużą ilością w pełni wysuwanych szuflad mogą się przewrócić, jeśli nie są zabezpieczone, rada ostrzega. Dodatkowo, otwarte szuflady na biurkach i szafkach na akta stwarzają niebezpieczeństwo potknięcia się, dlatego należy zawsze całkowicie zamknąć szuflady, gdy nie są używane. 

6
Bezpieczne układanie
Według Office of Compliance, który nadzoruje bezpieczeństwo amerykańskich pracowników kongresu, właściwe przechowywanie ciężkich przedmiotów może pomóc zmniejszyć liczbę obrażeń w biurze. Duże stosy materiałów i ciężki sprzęt mogą spowodować poważne obrażenia, jeśli zostaną przewrócone. OOC zaleca składowanie ciężkich przedmiotów w pobliżu podłogi i ostrzega, że nigdy nie należy przekraczać nośności półek lub jednostek magazynowych.

Ergonomia urazów

Być może najczęstsze urazy w środowisku biurowym są związane z ergonomią. Ponieważ pracownicy biurowi spędzają większość dnia siedząc przy biurku i pracując przy komputerze, są podatni na przeciążenia i inne urazy związane z postawą ciała i powtarzalnymi ruchami. Zagrożenia związane z ergonomią mogą być trudne do wykrycia. "Większość warunków biurowych, które można określić jako niebezpieczne z punktu widzenia ergonomii, wydawałoby się dość niewinne dla codziennego obserwatora", powiedział Marc Turina, główny konsultant ErgoSmart Consultants w McKees Rocks, PA.

7
Zapewnić regulowany sprzęt
Jeden rozmiar nie pasuje do wszystkich stanowisk pracy w biurze. "Regulacja jest kluczem", powiedziała Turina. "Krzesła, blaty robocze, monitory itp. powinny być regulowane, aby mogły pomieścić jak najszersze grono pracowników." Zalecił przedstawienie pracownikom różnych opcji. Chociaż pracodawcy mogą być niechętni płaceniu za drogie, ergonomiczne urządzenia, eksperci podkreślają, że jest to mądra inwestycja". "Dobra taca na klawiaturę może kosztować około 300 dolarów; dobry fotel może kosztować około 500-700 dolarów", powiedziała Sonia Paquette, profesjonalna ergonomistka i lekarz terapii zajęciowej. Zwraca ona uwagę, że koszty roszczeń zdrowotnych, które wynikają z nie posiadania tych urządzeń, są znacznie wyższe. "Niektóre z tych twardych roszczeń kosztowały dziesiątki tysięcy dolarów tylko leczenia, nie mówiąc już o kosztach zastępstwa, nieobecności, utraty produkcji pracy, itp. 

8
Szkolić pracowników w zakresie obsługi sprzętu
Zapewnienie regulowanych mebli i wyposażenia to tylko pierwszy krok do stworzenia ergonomicznie solidnego stanowiska pracy. "Dużym problemem, z którym ostatnio często się stykam, jest niezdolność pracowników do prawidłowego ustawienia własnych krzeseł biurowych" - powiedziała Turina. "Wiele razy pracodawcy mogą zainwestować 500 dolarów w doskonały regulowany fotel, ale pracownicy wciąż mają problemy z dopasowaniem stanowiska pracy". Problem często jest dwojaki: Pracownicy nie wiedzą, jak regulować swój sprzęt i nie znają najbardziej ergonomicznego sposobu ustawienia swojego stanowiska pracy. Szkolić pracowników zarówno w zakresie idealnego ustawienia, jak i odpowiedniej obsługi regulowanych urządzeń.

9
Trzymaj stopy na podłodze
Jednym z pierwszych pytań, jakie Paquette zadaje pracownikom, jest pytanie, czy ich stopy dotykają podłogi, gdy siedzą przy biurku. "Brzmi to jak niewiarygodnie proste pytanie - powiedziała - ale bardzo często pracownicy mają swoją klawiaturę na biurku, więc aby do niej dotrzeć, muszą podnieść krzesło tak wysoko, że stopy ledwo mogą dotknąć podłogi". Dodała, że jeśli stopy pracownika nie znajdą się na podłodze, krzesło nie będzie w stanie zmniejszyć bólu i dyskomfortu". Aby wyeliminować ten problem, zaleciła takie opcje, jak regulowane tacki na klawiaturę lub stoły obrotowe dostosowane do odpowiedniej wysokości. Chociaż podnóżki są "drugą co do wielkości opcją", ich niewielka powierzchnia może utrudniać część ruchu pracownika. 

10
Dostarczyć posiadaczy dokumentów
Częste pisanie na papierze może prowadzić do nadwerężenia karku, jeśli pracownik zmuszony jest do wielokrotnego patrzenia w dół na biurko i z powrotem na ekran komputera. Turina zaleca zapewnienie uchwytów na dokumenty, aby zmniejszyć to obciążenie. "Te uchwyty na dokumenty są rozsądne cenowo i eliminują nadmierne ruchy szyjki macicy oraz pomagają zapobiegać zaburzeniom równowagi mięśniowej", powiedział. Według Amerykańskiego Towarzystwa Optometrycznego z siedzibą w St. Louis, uchwyty na dokumenty są również dobre dla oczu. Trzymanie materiałów referencyjnych w pobliżu monitora zmniejsza potrzebę zmiany ostrości wzroku podczas patrzenia z dokumentu na monitor. 

11
Prawidłowe umieszczenie myszki
Paquette często widzi stacje robocze, na których klawiatura komputera znajduje się na tacy, ale mysz pozostaje na biurku. "To oznacza katastrofę dla szyi i ramienia z boku tej myszy", powiedziała. Paquette zaleca, aby mysz zawsze była umieszczana obok klawiatury.

12

Artykuły BHP w biurze

Artykuły BHP znacznie redukują szansę na wystąpienie urazu u pracowników. Zapewniają odpowiedni poziom bezpieczeństwa, a także umożliwiają skuteczną pomoc w przypadku wystąpienia ewentualnego urazu.